سیدحسن موسویچلک؛ معاون حمایت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آمادگی کامل سامانههای مشاوره تلفنی این سازمان برای پاسخگویی به نیازهای روانی و اجتماعی مردم در شرایط بحرانی خبر داد.
وی گفت: در شرایط فعلی کشور، دو سامانه تلفنی ۱۲۳ و ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی به صورت ۲۴ ساعته و کاملاً رایگان آماده ارائه خدمات مشاوره روانشناختی و حمایت اجتماعی به شهروندان هستند.
موسوی چلک گفت: در گذشته بیشتر تماسهای سامانه ۱۲۳ با موضوعاتی مانند همسرآزاری، کودکآزاری، سالمندآزاری، فرار از منزل و پیشگیری از خودکشی بود اما با توجه به شرایط خاص این روزها و متفاوت شدن نیازهای روانی و اجتماعی مردم نوع تماسها نیز دستخوش تغییر شده است.
وی با اشاره به افزایش مراجعه تلفنی به سامانههای مشاورهای گفت: در مدت اخیر بیش از ۲۷ هزار تماس با سامانه ۱۴۸۰ برقرار شده است که از این تعداد، ۲۱۱۰ مورد مربوط به افرادی بوده که در محل وقوع انفجار یا حادثه حضور داشتهاند و نیاز به حمایت روانی فوری داشتهاند.
موسوی چلک افزود: بررسیهای ما نشان میدهد در استان تهران تماسهای روزانه با سامانههای ۱۲۳ و ۱۴۸۰ رو به افزایش است. بخشی از این افزایش به دلیل اطلاعرسانی گستردهتر درباره خدمات مشاورهای سازمان بهزیستی است.
معاون حمایت اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: تیم مدیریت بحران ما در تهران بسیار فعال است و در محلهایی که مورد آسیب یا حمله موشکی قرار میگیرند، بلافاصله تیمهای اورژانس اجتماعی با هماهنگی کمیته مدیریت بحران استان حضور مییابند تا خدمات روانی و اجتماعی لازم را به آسیبدیدگان ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: نماینده سازمان بهزیستی بهصورت دائمی در کمیته مدیریت بحران تهران حضور دارد و برنامهریزی شده تا حضور میدانی و توان مداخلاتی تیمهای تخصصی اورژانس اجتماعی در سراسر کشور تقویت شود.
موسویچلک همچنین از بررسی امکان استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب متخصص در حوزه روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با جذب و سازماندهی نیروهای داوطلب، پوشش خدمات روانی به مردم را افزایش دهیم.
به گزارش تسنیم؛ سامانه ۱۲۳، خط تلفنی اورژانس اجتماعی بهزیستی است که به فوریتهای اجتماعی پاسخ میدهد. این سامانه برای مواردی مانند کودکآزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، خودکشی، فرار از منزل و بحرانهای خانوادگی فعال است و خدمات میدانی نیز ارائه میدهد.
سامانه ۱۴۸۰، این خط مشاوره تلفنی رایگان بهزیستی خدمات روانشناختی، خانوادگی، تربیتی، ازدواج و تربیت فرزند را از طریق کارشناسان روانشناس ارائه میدهد. فعالیت این سامانه نیز به صورت شبانهروزی بوده و در مواقع بحران، تمرکز بیشتری بر مشاورههای اضطراری دارد.
انتهای پیام/
بدون نظر!