به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آخر هفته دوم شهریورماه، همزمان با آغاز هفته وحدت، تلویزیون بار دیگر آنتن خود را با مجموعهای متنوع از فیلمهای سینمایی، تلویزیونی و انیمیشنهای داخلی و خارجی پر میکند. از سینمای پرفروش هالیوود گرفته تا آثار مذهبی و بومی، هر شبکه سهمی در این سبد فرهنگی دارد.
در این گزارش نگاهی تحلیلی داریم به این انتخابها و کنداکتور آخر هفته تلویزیون:
۱. ترکیب ژانری متنوع؛ از اکشن تا احساس
تلویزیون در این هفته به سراغ ژانرهای متنوعی رفته است:
اکشن و هیجان با پخش سهگانه «سریع و خشن ۳، ۴ و ۵»، «نفس نکش»، «مردی از تورنتو» و «مکانی آرام»، به سراغ مخاطبان عاشق هیجان رفته است.
کمدیهای بومی چون «چهار اصفهانی در بغداد» و «بینظیر» نماینده سلیقه مخاطبان علاقهمند به طنز ایرانی هستند.
آثار خانوادگی و کودکپسند مثل «تام و جری در سرزمین آدمبرفیها»، «داستان اسباببازی ۲» و «برادران شگفتانگیز ماریو» نشان میدهد تلویزیون همچنان به فکر مخاطب خردسال نیز هست.
آثار مذهبی همچون «محمد رسولالله» در مناسبت هفته وحدت جایگاه خود را حفظ کردهاند.
۲. فیلمهای ایرانی؛ همچنان در سایه
در میان فهرست بلندبالای این هفته، تعداد فیلمهای سینمایی ایرانی همچنان محدود است. اگرچه آثاری چون «قصر شیرین» و «چهار اصفهانی در بغداد» حضور دارند، اما هنوز سهم تولیدات ملی از آنتن آخر هفته کمتر از نمونههای خارجی است. این میتواند بازتابی از سیاست جذب مخاطب عام با فیلمهای پرفروش جهانی باشد.
۳. پخش آثار تکراری؛ تکیه بر عناوین آشنا
بسیاری از فیلمها، از جمله «محمد رسولالله»، «سریع و خشن»، و انیمیشنهایی چون «نقشه پاندا» پیشتر نیز بارها پخش شدهاند. به نظر میرسد صداوسیما به دلیل کمبود محتوای جدید یا نبود قراردادهای بهروز، همچنان به بازپخش آثاری قدیمی ولی مطمئن تکیه دارد.
۴. نمایش اقتباسهای ادبی و فانتزی
فیلمهایی چون «جک غولکش»، «افسانه نارنیا ۲» و «قهرمان بازیساز» نشان میدهند که توجهی هرچند اندک به فانتزیهای خانوادگی و قصههای برگرفته از ادبیات کودک و نوجوان نیز وجود دارد، هرچند این توجه هنوز به انسجام نرسیده است.
شبکه یک سیما؛ از سکوت ایرلندی تا صدای وحی
شبکه یک این هفته با دو انتخاب متفاوت و هدفمند به میدان آمده است: یک درام شاعرانه اروپایی و یک اثر تاریخی-مذهبی فاخر ایرانی.
«رو به طلوع خورشید» به کارگردانی پت کالینز، فیلمیست که با ریتمی آرام و فضایی مینیمال، نوعی از زندگی روستایی مدرن را به تصویر میکشد. این فیلم نه صرفاً روایتگر بازگشت به ریشههاست، بلکه در لایههای پنهانش، از احیای پیوندهای انسانی، نقش طبیعت در زندگی معنوی و آرامش درونی سخن میگوید. انتخاب این اثر برای ساعت پایانی شب، تصمیم هوشمندانهای است که بیشتر برای مخاطب بزرگسال و علاقهمند به درامهای آرام و انسانی مناسب است.
در مقابل، «محمد رسولالله» ساخته مجید مجیدی، با بهرهگیری از روایتهای تاریخی و با تکیه بر جلوههای بصری در خدمت معنویت، مخاطب را به قلب صدر اسلام میبرد. این فیلم در روز جمعه، و آن هم در آستانه هفته وحدت پخش میشود؛ انتخابی هدفمند که میکوشد جنبه فرهنگی-دینی تلویزیون را پررنگتر کند. ترکیب این دو فیلم از دو ژانر و جغرافیای کاملاً متفاوت، نشاندهندهی تلاشی برای جذب طیف گستردهای از مخاطبان است.
شبکه دو سیما؛ رویاهای کودکانه و اسطورههای مذهبی
شبکه دو با چهار اثر، دو مسیر را همزمان پی میگیرد: ماجراجویی کودکانه و روایتهای اسطورهای از تاریخ اسلام.
«هاکان و گنج مخفی» نمونهای از سینمای کودک اروپای شمالی است که با فضای طبیعتمحور و تعلیق مناسب، نهتنها کودک بلکه والدین را نیز با خود همراه میکند. ماجراهایی با محوریت کشف، شجاعت و اعتماد به نفس، میتوانند الگویی مناسب برای کودکان و نوجوانان باشند.
«پسران کونگفوکار ۳» با درونمایهای احساسی و الهامبخش، داستان کودکی با ناتوانی شنوایی را روایت میکند که رؤیای قهرمانی در هنرهای رزمی را دارد. این فیلم اگرچه ساختاری ساده دارد، اما ترکیب واقعیتهای تلخ با فضای قهرمانمحور، از آن یک اثر آموزنده میسازد؛ بهخصوص در فضای فرهنگیای که اغلب کمتر به تواناییهای متفاوت افراد پرداخته میشود.
«محمد رسولالله» به کارگردانی مصطفی عقاد نیز شبهنگام از شبکه دو پخش میشود. این فیلم که از دهه ۷۰ میلادی تا امروز، همچنان یکی از ماندگارترین آثار اسلامی جهان بهشمار میرود، بخشهای کلیدی تاریخ اسلام را با زبانی جهانی و بازیگرانی مطرح به تصویر میکشد. اینکه شبکه دو همزمان با پخش نسخه مجیدی در شبکه یک، نسخه عقاد را نیز به نمایش میگذارد، نشان از نگاه جامع و مقایسهپذیر تلویزیون به بازنمایی چهره پیامبر در رسانه دارد.
در جستوجوی توازن میان معنا و سرگرمی
با بررسی دقیق برنامه فیلمهای آخر هفته در شبکههای یک و دو، میتوان گفت که سیاست پخش صداوسیما در این روزها، بیش از آنکه صرفاً سرگرمکننده باشد، سعی دارد تلفیقی از ارزش، معنا و تنوع ژانری را به مخاطب ارائه دهد. ترکیب فیلمهای کودک، آثار اقتباسی، درامهای آرام و فیلمهای مذهبی، نشاندهنده تلاشی در جهت رضایت طیف وسیعی از مخاطبان است.
با این حال، همچنان جای خالی فیلمهای تازه ایرانی، تولیدات اختصاصی یا آثاری که کمتر در تلویزیون دیده شدهاند، حس میشود. اگرچه تنوع هست، اما تازگی اندک است. بهنظر میرسد تلویزیون برای حفظ رقابت با پلتفرمهای آنلاین، نیازمند نوسازی در آرشیو و سیاستهای خرید و تولید محتوای سینمایی است.
شبکه سه؛ از نفت خام تا پاندای شفابخش
شبکه سه سیما این هفته ترکیبی از آثار اکشن، کمدی، ماجراجویی و اجتماعی را در جدول پخش خود قرار داده؛ فیلمهایی که گاه لبخند بر لب مینشانند، گاه هیجان میآفرینند و گاه در بستر طنز، نگاهی نقادانه به واقعیتهای زندگی امروز دارند.
«هوای ناپایدار» به کارگردانی مارکو پونتکوروو، فیلمیست از جنس سینمای اجتماعی اروپا با رنگ و بویی فلسفی. داستان کشف نفت در زمین یک کارگاه و تصمیم کاراکتر اصلی برای ترک زندگی سابق و تعقیب رؤیای ثروت، استعارهای است از وسوسههای مدرن و جدال انسان با ارزشهای درونیاش. این فیلم با نگاهی انسانی و انتقادی به مسائل اقتصادی و اخلاقی، در ساعت ۱۰ صبح پخش میشود؛ زمانی که شاید مخاطبان جدیتر تلویزیون کمتر پای صفحهنمایش باشند.
«مامور ناشی» اثری کمدی-اکشن با فضایی شبههجوآلود از سینمای پرتغال است که داستان کارآگاهان آماتوری را روایت میکند که درگیر پروندهای بینالمللی میشوند. این فیلم با نگاهی طنز و روایتی سبک، سعی دارد کلیشههای فیلمهای پلیسی را دست بیندازد و در عین حال سرگرمکننده باقی بماند.
«مردی از تورنتو» یکی از آثار جدیدتر شبکه سه است که با حضور ستارگان مشهوری چون کوین هارت و وودی هارلسون، ترکیبی از اکشن، کمدی و سوءتفاهمهای شخصیتی را به نمایش میگذارد. داستان مردی معمولی که به اشتباه جای یک قاتل حرفهای جا زده میشود، بازتابی از تضاد میان ظاهر و واقعیت است. پخش این فیلم در نیمهشب، همراستا با ریتم تند و پرهیجان آن است.
«پاگنده به هنگ کنگ میرود» از مجموعههای خاطرهانگیز با حضور باد اسپنسر است؛ اکشنی آمیخته با طنز که همچنان برای مخاطبان قدیمی جذابیت دارد. این انتخاب اگرچه نوآوری ندارد، اما به سنت پخش آثار کلاسیک محبوب ادامه میدهد.
«نقشه پاندا» با بازی جکی چان نیز از آن دسته فیلمهایی است که بهظاهر ماجرای دزدی و نجات را روایت میکند، اما در لایهای عمیقتر، به مفاهیم همدلی، انساندوستی و معنای حقیقی “هدیه دادن” میپردازد. تلاش شاهزادهای برای هدیه دادن پاندا به دختر بیمارش، همزمان احساسی و آموزنده است.
شبکه چهار؛ سینمای اندیشه با طعم فانتزی و فلسفه
شبکه چهار مطابق رویهی همیشگی خود، به سراغ آثاری رفته که واجد مضامین فلسفی، اندیشمندانه یا ساختار روایی غیرمتعارف هستند.
«در قابل حمل» اثری فانتزی-فلسفی است که با بازی کریستوف والتز، ساختاری استعاری و داستانی چندلایه دارد. فضای سورئال و درهای پنهانی به جهانهای دیگر، بیش از آنکه به فانتزی سرگرمکننده شباهت داشته باشد، به معنای سفر درونی انسان، فراموشی احساسات و مواجهه با هویت واقعیاش اشاره دارد. این فیلم برای مخاطبی است که به دنبال تأمل است، نه صرفاً تفریح.
«زمین سوخته» به کارگردانی توماس ارسلان، یکی از فیلمهای شاخص ژانر نوآر مدرن اروپاست. داستان سرقت، خیانت، تعقیب و روبهرو شدن با گذشته، در دل یک روایت سرد و خشکی که به خوبی با عنوان فیلم همخوانی دارد، پیش میرود. حضور بازیگران مطرحی چون میزل ماتیچویچ و تیم سیفی در کنار یک خط داستانی پیچیده، این اثر را مناسب مخاطبان جدی و پیگیر سینمای غیرمتعارف کرده است. پخش این فیلم در عصر جمعه، انتخاب مناسبی برای مخاطبان خاصپسند شبکه چهار است.
توازن مخاطبمحور، با چاشنی دغدغههای فرهنگی
شبکههای سه و چهار در انتخابهای خود، از دو استراتژی متفاوت بهره گرفتهاند:
شبکه سه با پخش فیلمهایی در ژانر اکشن، کمدی و کودکپسند، تلاش کرده دامنه وسیعی از مخاطبان عمومی را هدف بگیرد. از علاقهمندان به طنز گرفته تا خانوادههایی با کودک، و حتی نوجوانان.
شبکه چهار اما مطابق با هویت فرهنگی و اندیشهمحورش، سینمای تأملبرانگیز و کمتر دیدهشده را برگزیده است. انتخابهایی که شاید از نظر جذابیت بصری یا قصهگویی سریع برای مخاطب عام چندان گیرایی نداشته باشند، اما برای بیننده نخبه و علاقهمند به سینمای مفهومی، تجربهای منحصربهفرد فراهم میکنند.
در مجموع، تلویزیون در این هفته با ارائه طیفی گسترده از فیلمها، نشان میدهد همچنان در تلاش است برای همه سلیقهها محتوایی داشته باشد، اما هنوز در جذب مخاطب با آثاری تازهتر، کمتر دیدهشده یا تولیدات اختصاصی، جای کار بسیار دارد.
شبکه تهران؛ از قهرمانان کُمدی تا موشهای برفی و مهاجرتهای شکستخورده
شبکه تهران در این هفته با مجموعهای از آثار کودکانه و یک فیلم طنز اجتماعی تلاش کرده تا میان سرگرمی، آموزش و انتقاد اجتماعی تعادلی برقرار کند؛ تعادلی که بیشتر بر مخاطب خانوادگی و کودک تمرکز دارد و کمتر به سراغ آثار جدی یا پرمخاطب بزرگسال رفته است.
انیمیشنها؛ قهرمانسازی با طعم کودکانه
«بینظیر» (هدویگ، دختر قهرمان)، محصولی از انیمیشنسازی مدرن اسکاندیناوی، داستانی است درباره هویت، ارزشمندی فردی و تلاش برای اثبات خود در سایه بزرگان. هدویگ که پدرش قهرمان شهر است، در تلاشی کودکانه اما پرانرژی میخواهد جایگاه او را به دست آورد. این فیلم، با روایتی ساده اما پرمعنا، مفاهیمی چون خودباوری، رقابت، شکست و خانواده را برای کودکان بهخوبی تبیین میکند.
«تام و جری در سرزمین آدمبرفیها» نیز یکی از قسمتهای فانتزی از مجموعه کلاسیک و پرطرفدار تام و جری است. در این قسمت، دوگانگی گرما و سرما، دوستی و طمع، و حتی مفاهیمی مانند “ازخودگذشتگی برای حفظ دوستی” در قالب یک ماجرای ساده کودکانه، ارائه میشود. انتخاب این انیمیشن در صبح جمعه، فرصت مناسبی برای سرگرم کردن کودکان و ارائه مفاهیم آموزشی در بستر داستانی خلاقانه است.
طنز اجتماعی؛ مهاجرت با طعم گمگشتگی
«چهار اصفهانی در بغداد»، اثری از سیدمحمدرضا ممتاز، نگاهی طناز و تلخ به واقعیتهای اجتماعی ایران دهه ۶۰ دارد. داستان خانوادهای ساده از اصفهان که در پی رؤیای مهاجرت، سر از بغداد در میآورند، ترکیبی است از طنز موقعیت، شخصیتپردازی اغراقآمیز و نگاه انتقادی به فضای جنگزده، مهاجرتهای غیرقانونی و دغدغههای معیشتی مردم. حضور چهرههایی چون اکبر عبدی، ارژنگ امیرفضلی و نسرین مقانلو، به بار کمیک فیلم افزوده است، اما در زیر پوست این شوخیها، نقدی جدی بر نگاه سادهانگارانه به فرار از بحرانهای داخلی موج میزند.
شبکهای برای خانواده، اما بدون ریسکپذیری
برنامهریزی شبکه تهران در این هفته نشان میدهد که تمرکز اصلی آن بر خانواده و کودکان است. دو انیمیشن آموزنده و یک فیلم کمدی اجتماعی، برای این گروه مخاطب طراحی شدهاند. اما با وجود محتوای سالم و قابلقبول، همچنان نبود تنوع ژانری و عدم استفاده از ظرفیتهای سینمای نوین ایران یا جهان احساس میشود.
فیلمهایی مانند “چهار اصفهانی در بغداد” اگرچه سرگرمکنندهاند، اما بیش از حد به فرمولهای تکراری طنز دهه ۸۰ تکیه دارند. در مقابل، انیمیشنهای پخششده نشان از درک مناسبی از تربیت ذهنی کودکان دارند، اما تنوع فرهنگی و محتوایی بیشتری میطلبند.
شبکه نمایش؛ برخورد سینمایی با هیجان، تأمل و قهرمانی
شبکه نمایش در هفته جاری به نوعی تلاقی ژانری میان اکشن، درام، فانتزی، اجتماعی و ورزشی ارائه میدهد؛ توازنی میان تماشاگر عام و آنکه به دنبال عمق و معناست.
دستمایههای پخش و ماهیت انتخابها
۱. «طلا» (Gold) – برگرفته از تاریخ و رویاهای ورزشی
فیلمی هندی به کارگردانی ریمـا گاگتی درباره تپان، کوششی برای تشکیل تیم هاکی مستقل هند پس از استقلال از استعمار بریتانیا که به نخستین مدال طلای این کشور در المپیک ۱۹۴۸ کمک میکند. فیلم بیشتر داستانی تخیلی در بستر واقعی دارد که بازسازی دوران مهمی از تاریخ هند است ویکیپدیاThe Times of IndiaIndia Today. بازیهای اکشنی، دغدغههای فردی و حس وطنخواهی محور روایتاند.
۲. «نگهبان شب» – جامعهشناسی شخصی در قاب رویدادهای اجتماعی
رسول ابراهیمزاده، نگهبان سادهای از شهر، وارد معمایی میشود که دامنهاش تا زندان، محرومیت، و نهایتاً بازگشت به زندگی شخصی و اعتباری پرسشبرانگیز، پیش میرود. قصهای ظاهراً ساده، با روایتی اجتماعی و تأملبرانگیز.
۳. «سریع و خشن ۳» – اکشنی هیجانانگیز برای مخاطب عام
ادامهای از مجموعه پرطرفدار “سریع و خشن” که با محوریت مسابقات اتومبیلرانی غیرقانونی و حس شور و هیجان متمرکز روی مخاطبان نوجوان و جوان است.
۴. «مکانی آرام» – سکوتی پر از وحشت و بقای خاموش
در جهانی پساآخرالزمانی، خانوادهای مجبور به سکوت مطلق میشود تا از دست موجوداتی که به صدا حساساند، جان سالم ببرد. تمی دلهرهآفرین، تأملبرانگیز و پرتعلیق برای مخاطب خاص فیلم ترس/علمیتخیلی.
۵. «جک غولکش» – فانتزی کلاسیک و قهرمانانه
روایتی پریوارانه که در آن پسرهای ساده (جک) با شجاعت غولی پلید را شکست داده و شاهزادهای را نجات میدهد؛ سینمای عامهپسند با طعمی از شگفتی و امید.
۶. «قصر شیرین» – مواجهه با گذشته و بازگشت به زندگی
درامی انسانی درباره مردی که پس از گذراندن حبس در پی یک حادثه تصادفی، بازمیگردد تا بار دیگر جایگاه خانواده و زندگی را بیابد؛ قصهای از مسئولیت، پشیمانی و التیام.
۷. ادامهی مجموعه «سریع و خشن» و «نفس نکش» و «محمد رسولالله (ع)» و «دوک» و «سریع و خشن ۵» نیز بهگونهای انتخاب شدهاند که مسیر هیجان، تراژدی مذهبی، طنز اجتماعی و تاریخی را بهصورت ترکیبی در اختیار مخاطب قرار دهند:
«نفس نکش» با فضایی ترسناک و تعلیق روانی؛
«محمد رسولالله (ع)» نسخهی مصطفی عقاد از یکی از مهمترین وقایع تاریخ اسلام؛
«دوک» روایت طنزآلودی از اعتراض اجتماعی به بازنمایی دوباره از آن دوران؛
و بازگشت «سریع و خشن» برای حفظ جریان اکشن روزمره.
تحلیل: مواجههای رسانهای با طیف مخاطب
شبکه نمایش در این هفته، در تلاش برای جلب طیف گستردهای از مخاطبین است:
مخاطب عام با سری فیلمهای اکشن و تکاندهنده برای پرکردن شب و عصر.
علاقهمندان به سینمای معناگرا و فلسفی در میان آثار فانتزی و درام اجتماعی.
تماشاگر پیگیر سینمای ورزشی تاریخی و ملیگرایی مثبت مثل «طلا».
مخاطب خاصتر آثار مذهبی و تاریخی در پخش «محمد رسولالله» و «دوک».
با این حال، همچنان پرسشهای جدی درباره کمبود تولیدات جدید ایرانی و نبود محتوای ملیمحور نو وجود دارد. استفاده از آثار خارجی یا فیلمهای شناختهشده اگر چه فروش تضمینشده دارد، اما جای خالی تولیدات جسورانه و بهروز در تلویزیون محسوس است.
شبکه افق؛ بازخوانی دردناک تاریخ استعمار در قاب سینما
فیلم «مهاجران» (The Settlers) به کارگردانی فیلیپه گالوز هابرله جمعه ۱۴ شهریور ساعت ۱۰:۰۰ از شبکه افق پخش خواهد شد. این درام وسترن اصلاحشده (revisionist Western)، انفجاری از خشونت است که به بازنمایی تاریخی نسلکشی اهالی منطقه تیرا دل فوئگو در شیلی اختصاص دارد. این فیلم بر پایه یورشهای مرگبار ثروتمندان و مزدوران بهمنظور اشغال سرزمینهای بومی ساخته شده و عمدهی تمرکزش بر روی نقش ظالمانه قدرت است.
در این بستر، فیلم با تصویرسازی سرد و بیرحمانه از صحنهها – تبدیل انسانها به قربانی در صحنههایی نظیر شکار – حضور دارد و مخاطب را به مواجهه با تاریخ آگاهانه دعوت میکند. این اثر نخستین فیلم شیلیایی است که جایزه فیپرسکی (FIPRESCI) را در بخش Un Certain Regard جشنواره کن دریافت کرد و نماینده رسمی شیلی در رقابت اسکار ۲۰۲۴ بود ویکیپدیاگاردین.
گالوز هابرله با استفاده از زبان و ساختار وسترن – ژانری که معمولاً قهرمانسازی میکند – اقدام به فروپاشی روایتهای خوشساخت و تلطیفشده تاریخی نموده و انتقام سینمایی تاریخی را از پردهی تصویر طلب کرده است Cult MTLtheartsdesk.comگاردین. انتخاب شبکه افق برای پخش این فیلم، نمایی جسورانه از تعهد رسانهای به آگاهی تاریخی و فرهنگی است و نشان میدهد که سینما میتواند فراتر از سرگرمی، ابزار نقد ساختارشکنی نیز باشد.
شبکه کودک؛ قهرمانان کوچک در مسیر بزرگی
انیمیشن «افسانه رباتها» پنجشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد. در این اثر، شخصیتهایی مانند آلکس و رباتها درگیر داستانی علمتخیلی و پرهیجاناند که با زبان استعاری برای کودکان مفاهیمی مانند همکاری، هویت و حافظه را بازخوانی میکند.
«داستان اسباببازی ۲» پنجشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۴ نشانهای از کلاسیکهای محبوب کودکانه است که همچنان توانمند به القای دوستی، وفاداری و ماجراجویی به نسلهای بعد است.
شبکه امید؛ هم افزایی فناوری و فانتزی با بار اخلاقی
«قهرمان بازیساز» پنجشنبه ۱۳ شهریور، ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش میشود. این فیلم، داستان نوجوان نابغهایست که در مسیر ساخت بزرگترین بازی ویدئویی جهان قرار میگیرد و ضمن مواجهه با غرور و مسئولیتپذیری، پویایی و مفاهیم نسل دیجیتال را روایت میکند.
«افسانه نارنیا ۲» نیز جمعه ۱۴ شهریور در ساعت ۱۸، فضا و جهانی فانتزی ارائه میدهد که ترکیبی از قدرت، فداکاری و جادوگری در خدمت اخلاق و تخیّل است.
شبکه فراتر (4K)؛ تجربهای بصری از ماجراجویی و حماسه
«برادران شگفتانگیز ماریو» پنجشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۱۳:۳۰ پخش میشود. این انیمیشن بر اساس بازی محبوب ساخته شده و با کیفیت 4K، تجربهای بصری پر از ماجراجویی و طنز را برای مخاطبان فراهم میآورد.
«دولیتل» جمعه ۱۴ شهریور ساعت ۱۳:۳۰، ماجرای پزشک حیوانات است که با استفاده از ارتباطات جادویی با حیوانات، سفر حماسی را در دریایی از خطر و رمز آغاز میکند.
شبکهای به وسعت مخاطب، اما با شباهتهای ساختاری
تلویزیون در این هفته، با استفاده از تقسیمبندی منسجم میان شبکهها، سعی کرده است ادغام استراتژیک ژانرها و مخاطبها را در انتخاب فیلمها نشان دهد:
شبکه افق با «مهاجران» به سینمای تاریخپردازی سرسخت ورود کرده است.
شبکه کودک، امید و فراتر به ترتیب، قهرمانپروری، رشد فردی و تجربه بصری را در انتخابهایشان لحاظ کردهاند.
در مجموع، تلفیقی از سرگرمی، آموزش، تأمل و نوستالژی فراهم شده است، اما همچنان فضایی برای تنوع ژانری در سینمای ملی – ویژه کودکان و مخاطب خانواده – خالی به نظر میرسد. تولیدات داخلی با موضوعات نسل امروز و ظرفیت جهانیشدن میتواند تلویزیون را در رقابت رسانهای اثربخشتر سازد.
انتهای پیام/
بدون نظر!