به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حسن بنیانیان، مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران امروز در آیین اختتامیه دوره توانافزایی «تبیین مؤلفههای تقویت هویت ایران ـ اسلامی» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، بر نقش محوری دانشگاهها در شکلگیری تمدن نوین اسلامی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاهها باید در مسیر تحقق تدریجی تمدن نوین اسلامی حرکت کنند و زمینهساز استقرار سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی باشند، این سبک زندگی را مبتنی بر جهانبینی اسلامی دانست که شامل اعتقادات، باورها، ارزشها، الگوهای رفتاری، هنجارها، روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حتی معماری برگرفته از فرهنگ اسلامی است.
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شکلگیری تدریجی این سبک و جاری شدن آن در بطن جامعه، در بلندمدت میتواند تحقق تمدن نوین اسلامی را به دنبال داشته باشد، اما در حال حاضر، جهانیشدن و تهاجم فرهنگی، تهدیدی جدی برای اصالت فرهنگی ما محسوب میشوند که باید به آنها توجه جدی صورت گیرد.
به گفته بنیانیان، اصلاح سبک زندگی موجود، طراحی الگوهای پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، مهندسی فرهنگی نظامهای حکمرانی کشور و نیز تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرحهای کلان از جمله مسکن مهر، پزشک خانواده، اصل ۴۴ و هدفمندی یارانهها امری ضروری است.
وی ادامه داد: تحول بنیادین در نظامهای فرهنگی و آموزشی کشور، تولید علوم انسانی اسلامی و بومی و طراحی نظامهای اسلامی نیز از جمله الزامات استقرار سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در کشور هستند و حوزه و دانشگاه با همافزایی باید به تقویت نظام فرهنگی جامعه بپردازند.
عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با تاکید بر اینکه نخبگان نوآور باید در طراحی نظامات اجرایی اسلامی نقشآفرین باشند تا شاهد تحولات معنادار در تمامی ابعاد، از جمله روابط اقتصادی، اجتماعی و … باشیم، مطرح کرد: نقش ویژه اساتید دانشگاه بهعنوان نخبگان علمی کشور را نمی توان در این زمینه نادیده گرفت.
بنیانیان همچنین بر نقش آفرینی جدی اساتید دانشگاه در درمان بیماریهای فرهنگی و اجتماعی تاکید و اذعان کرد: کشف مسئولیت فردی در اصلاح جامعه و تجزیه و تحلیل موضوعات مطرح شده از سوی مردم، عملکرد مسئولان و پیگیری شرایط جهانی از جمله وظایف اساسی نخبگان علمی است.
وی با اشاره به اینکه انسان تنها موجودی است که در ظرف زمان و مکان نمیگنجد و این ویژگی عاملی برای دوچندان شدن مسئولیت انسان در برابر جامعه و فرهنگ است، اظهار کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تاکیدات مکرر ایشان بر نقش کلیدی اساتید در تربیت نسل آینده به این نکته میرسیم که استاد جایگاه تأثیرگذاری در ذهن شاگردان خود دارد.
بنیانیان گفت: ما به دانش آموزانی خوش روحیه، شجاع، امیدوار، مومن و دارای اعتماد به نفش نیاز داریم و این موارد مهم در محیط های علمی محقق می شود. نهادهای مؤثر داخلی همچون رسانه ملی، سازمان های فرهنگی، دانشگاه ها و … نیز نقش بسزایی را در تحولات فرهنگی ایفا می کنند و دانشگاه ها و مراکز علمی قوه عاقله هستند و نقشی بی بدیل دارند.
انتهای پیام/
بدون نظر!