خبرگزاری تسنیم: موضوع جنگ و صلح تحمیلی، یکی از مسائل مهمی است که ابعاد آن در جامعه نیاز به تبیین دارد، به ویژه پیرامون صلح تحمیلی، که اخیرا رهبر انقلاب پس از جنگ ۱۲ روزه نسبت به آن هشدار لازم را دادند، گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم گفتوگویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد طوبایی، پژوهشگر ارشد رسانه ملی در خصوص شناخت صلح تحمیلی و عملیات روانی و رسانهای دشمن در این موضوع مهم و ضرورت هوشیاری همه آحاد جامعه و مسئولان در جهت خنثی شدن توطئهها صورت داده است که در ذیل میآید.
تسنیم: چرا باید ابعاد صلح تحمیلی به خوبی تبیین شود؟
طوبایی: معمولا زمینه عوامل صلح تحمیلی از داخل کشور شروع میشود؛ از افرادی که به عنوان فرد خودی محسوب میشوند چه در سطح مسئولیتی که دارند و یا افرادی که در افکار عمومی و در جریانهای فرهنگی تأثیرگذار هستند، وقتی جنگی شروع میشود به خصوص در این سطح که بسیار ناجوانمردانه تقریبا رده اول تمام سرداران ما را که مظهر اقتدار نظام هستند در یک روز غافلگیرانه و وحشیانه ترور میکنند که این نه تنها اعلام جنگ است، بلکه درصدد هستند با همه حیثیت و اعتبار نظام مقابله کردند و نابود کنند همه داشته ها و اعتبار و حیثیت نظام را کنند؛ در چنین شرایطی که ما در میان جنگ و اوج درگیری و دفاع هستیم؛ عدهای سخن از مذاکره مستقیم و سخن از صلح و توقف جنگ به میان میآورند.
تسنیم: تفکر کنار آمدن با دشمن با چه هدفی دنبال میشود؟
طوبایی: این قاعدتا یا به نوعی یک برداشت نادرست از تهاجم دشمن است که تحلیل غلط و نامناسبی از تهاجم دشمن ارائه میدهد، گاهی توسط افراد داخلی آنهایی که زبان جنگ و زبان رسانه را میفهمند مطرح میشود که اینها را دال بر نا آگاهی نمیدانم، بلکه اگر نگوییم هدف خیانت است، من این را نشانه خودفروختگی میدانم؛ نشانه حقارت و خودکم بینی میبینم، درست زمانی که در اوج قدرت هستیم و باید ضربه اساسی را به دشمن بزنیم، آن هم دشمنی که چیزی به استیصال و درماندگی و تسلیماش نمانده، اما از این سو افرادی با مطرح کردن صلح تحمیلی، دنبال این هستند که امتیاز بدهند و تسلیم شوند؛ درست همانند شرایطی که امام علی(ع) در جنگی که نزدیک به پیروزی بود، عدهای گفتند نباید جنگ را ادامه دهید و علی(ع) که این شرایط تحمیلی را دید به مالک اشتر که در حال پیشروی بود فرمود برگردد و پیغام داد مالک اگر می خواهی علی را زنده ببینی برگرد!این در تاریخ روشن است، ما تاریخ را خواندهایم و میدانیم که اگر خوارج و رواج دهندگان این تفکر و خائنین داخلی که دور و بر امیرالمومنین بودند، اگر تفکرشان غلبه نمیکرد، شاید علی(ع)، کار دشمن را تمام کرده بود و چه بسا مسیر تاریخ عوض میشد و امروز نیز در هنگامی که مشغول دفاع بودیم و دشمن به درماندگی رسیده بود، عدهای که تحصیلکرده غرب هستند و طبق تفکر غربی فکر میکنند پیشنهاد توقف جنگ میدهند.
تسنیم: چرا صلح تحمیلی از عقلانیت به دور است؟
طوبایی: برای اینکه مانع از پیروزی است و میتواند سرنوشت جنگ را تغییر دهد، در میان جنگ هر گونه پیشنهاد داخلی در مورد توقف جنگ، چه در قالب بیانیه یا سخنرانی و یا توئیت میتواند مانع از شکست دادن دشمن شود، باید در مقابله با دشمن، عقلانیت داشت تا دشمن احاس نکند ضعیف شدهایم، باید از هیجان و ابراز نظر غیرعقلانی بپرهیزیم، وقتی در شرایطی که مناسب نیست از صلح و توقف جنگ سخن گفته میشود کم کم زمزمهها بلند خواهد شد و این تفکر گسترش پیدا میکند، این توقف جنگ و پذیرفتن صلح تحمیلی، نه با زبان دیپلماسی سازگار است نه با زبان میدان! و هزینه زیادی برای کشور دارد، به هیچ شکلی نباید خنی به زبان آورد که نشان از ضعف و ترس باشد، دشمن از همین موضع، سوء استفاده میکند، برخی فضاسازیها در مورد صلح تحمیلی از داخل کشور شروع میشود که به ضرر است، شاید عدهای بگویند مسئولی که از توقف جنگ سخن میگوید با نظر رهبری همراه است؛ در حالی که مقام معظم رهبری نظر صریح خویش را در مورد نپذیرفتن جنگ تحمیلی اعلام کردهاند، پس طبق نظر ایشان نباید در آن برهه، صحبت از صلح و سازش و توقف جنگ شود، تا وقتی ما به اهدافمان برسیم.
تسنیم: سخن از پذیرفتن صلح تحمیلی چه آسیبهایی به دنبال دارد؟
طوبایی: اگر این اعلام توقف زودهنگام جنگ در جامعه گسترش مییافت، کم کم افکار عمومی را سست میکرد، در حالی که دشمن ضربه سنگینی خورده نباید اجازه دهیم بگویند دعوایی بوده و حل شده، این حرفها به معنای ابترگذاشتن همه زحمات دوستان در میدان و جهادگران و مجاهدگران و مبارزانی است که جانشان را دادند؛ امثال سردارحاجی زاده و سلامی و کاظمی و باقری و سرداران دیگری که آبرو و اعتبار نظام بودند؛ اگر به کمتر از نابود کردن نتانیاهو در این موضوع بسنده کنیم عملا میشود گفت همه زحمات ابتر میشود.در بحث عمومیتر که اشاره شد بحث زمزمه توقف جنگ و صلح توافقی و به فرمایش رهبری صلح تحمیلی، هیچ یک خواست نظام و آقا نیست، خواست رهبر که فرمان اداره جنگ و فرمان کل قوا در اختیار ایشان است، تحمیل صلح نیست؛ معنای تحمیل یعنی آقایان داخلی کاری کنند دشمن روزنه و راه نفوذی پیدا کند و افکار عمومی را در دست بگیرد و طوری شود افکار عمومی از دولتمردان نیز صلح تحمیلی را مطالبه کنند و نظام مجبور شود تن به صلح بدهد.
تسینم: صلح تحمیلی چه ابعاد خطرناکی دارد؟
طوبایی: قطعا خیانت به کشور و سرداران شهید است و کسانی که جان خودشان را در راه دفاع گذاشته بودند؛ هر چه از موفقیت و پیشرفت و عظمتی که در بحث دفاع و بحثهای موشکی که به خوبی تدبیر و اداره و به صورت هماهنگ اجرا میشود گفتیم که حاصل تلاش این سرداران بود، پذیرفتن صلح تحمیلی، نادیده گرفتن زحمات این عزیزان و پایمال کردن خون شهیدان و بالاتر از همه خیانت به خون این شهدای والامقام است و در این برهه هر زمان خود اقا و رهبری صلاح بدانند و متوجه شوند دشمن متنبه شده و نشانههای واضح و روشنی از تنبه مشخص و اعلام شده، نه تنها تنبه بلکه یک مفهومی که دال بر تنبیه متجاوز باشد، یعنی تنبیه شده باشد اگر چنین چیزی باشد هر وقت به این جا رسیدیم و اقا میفرمایند کجا متوقف شود، متوقف خواهد شد. اما اعلام زودهنگام توسط هر مسئولی پایین تر از رده مقام معظم رهبری و افرادی که از خود آقا دستور میگیرند نه اینکه ما تصور کنیم چون اقا اشراف دارند پس هر موضعی که ایشان می گیرد نظر اقا نیز همین است، نه، اگر آقا به این نتیجه برسند، باید انجام شود.
تسنیم: در قبال تفهیم جایگاه صلح تحمیلی در تضعیف دستاوردهایمان چه وظایفی وجود دارد؟
طوبایی: وقتی ایشان میفرمایند باید صلح تحمیلی را مانند جنگ تحمیلی به مردم تبیین کنیم، یعنی خطر نفاق و تفرقه در جامعه اسلامی وجود دارد و افراد آگاه و موثر در مدیریت و راهبری افکار عمومی باید این مسائل را برای مردم تبین کنند که در حال حاضر شرایط خاصی است و همه باید هم دل و هم فکر و همره باشیم و برای جهاد و بیچاره کردن و استیصال دشمن قدم برداریم.
تسنیم: در شرایطی که رسانههای منافق و خارجی استکبار به دنبال فریب و به نوعی دروغ افکنی هستند در این شرایط اخلاق رسانهای چه چیزی را ایجاب میکند و وظیفه رسانه ملی چیست؟
طوبایی: مهمترین وظیفه رسانه و به خصوص رسانه ملی که خوشبخاتانه توانسته به بالاترین درصد توجه مردم اختصاص یابد، در زمان جنگ و بعد از آن، تولید روایت اول و روایتگری است، یعنی اگر رسانه روایت اول را در دست بگیرد، دیگر دشمن نمیتواند غلبه پیدا کند و افکار عمومی نیز براساس آن تنظیم میشود و دشمن نمیتواند فریب دهد، اما اگر روایت اول را دشمن به دست بگیرد در هر تهاجم و برخوردی حرف خودش را جلو میبرد، برای مثال وقتی ترامپ با دروغ درصدد فریب افکار عمومی بود، جامعه امریکا و بینالملل را فریب داد، باید رسانه ورود پیدا کند و این فریب را برملا سازد، دشمنی که با فریب جلو میآید و مانند برجام و یا در این صحنه قابل اعتماد نیست، نمیشود به آن اتکا کرد، همین مسائل را برای مردم تبیین کنیم و بحث روایتگری جنگ را در همه بخشهای رسانه ملی به عنوان روایت اول داشته باشیم، همه همکاران و دوستانی که جریان نظام و کشور را پشتیبانی میکنند، باید با افزایی به آنها کمک کنیم.روابت گری جنگ و روایت اول به نظر یکی از مهمترین کارهایی است که از عهده رسانه ملی برمیآید و دوستان رسانهای پشتیبان هستند و در کنارش اقدامات دیگری میتوان در خصوص عملیات روانی و عملیات رسانهای انجام داد.
تسینم: عملیات روانی دشمن با عملیات رسانهای چه تفاوتی دارد؟
کمی با هم متفاوت است، منظور از عملیات رسانهای تولیدات رسانهای به لحاظ محتوا و قالبها و شیوههایی که میشود برای فضای مجازی و فضای سنتی رسانه تولید و افکار عمومی را هدایت کرد و عملیات روانی گاهی وقتها در مقابل یک عملیات روانی دشمن قرار میگیرد، یا خوراکش و هدفگذاریاش در میان دشمن است که با چه شیوهای خود جامعه اسرائیل و رژیم صهیونیستی و مردماش به این نتیجه برسند که در این جا امنیت ندارند و با یک عملیات روانی درست در کنار ضربهای که به مراکز نظامی و جاسوسی و صنعتیشان میزنیم در کنار آن بحث عملیات روانی استفاده میشود و باید پاسخ را از همان سنخ بدهیم، فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ و به شیوه مناسب این رعب و ترس را در آحاد جوامع اسرائیل در فلسطین اشتغالی با ترس منتشر کنیم، این عملیات روانی را میتوان از طریق رسانهها پیش گرفت تا خودشان این سرزمین غصب شده را ترک کنند، و با دست خودشان خانههایی که به ظاهر مستحکم ساختهاند را تخریب و یا رها کنند و بروند، سپس بحث ورود زمینی و تهاجم زمینی توسط حزب الله و مردم فلسطین و حماس و نیروهای داوطلب یمن و سایر کشورهاست و به راحتی میتوانند مراکز هستهشان را تسخیر کرد و این کار نا تمام را به اتمام رسانند.
خبرنگار: حمیده زند
انتهای پیام/
بدون نظر!