به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، داوود منظور، معاون رئیسجمهور شهید و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم در مراسم اولین سالگرد شهادت آیتالله رئیسی و همراهانش که در مصلی امام خمینی (ره) ماهدشت برگزار شد، مقام صدق را یکی از ویژگیهای شاخص و بارز شهید رئیسی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب سه ویژگی برجسته شهید رئیسی را اینگونه توصیف کردند: در مقام دل و قلب خاشع و ذاکر، در زبان و قول صادق و صریح و در مقام عمل خستگیناپذیر.
وی مطرح کرد: هدف من در این جلسه ارائه گزارش کار از عملکرد دولت شهید آیتالله رئیسی طی مدت دو سال و ۹ ماه نیست، اگرچه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است که رهبر معظم انقلاب آن را با دوره امیرکبیر مقایسه کردند. در زمان مناسب باید به دستاوردهای دولت شهید رئیسی و گفتمان حکمرانی او که پس از چند دهه فعالیت دولتهای مختلف در کشور به یادگار گذاشت و گفتمانی در تراز انقلاب اسلامی و زیبنده حکومت اسلامی است، پرداخته شود.
معاون رئیسجمهور شهید بیان کرد: از نظر شخصیتی، یکی از ویژگیهای مهم او این بود که همواره خود را در هر موقعیتی خادم اسلام، دین و شریعت میدانست و تنها به اعتلای کلمه توحید میاندیشید. در تمام دوران مسئولیت خود، چه در سطح دادستانی، چه در معاونت و ریاست قوه قضاییه، چه در تولیت آستان مقدس رضوی و چه در ریاست جمهوری، او در درجه اول به دنبال پیاده کردن احکام الهی و همچنین بازنمایی فرامین خداوند متعال در قرآن مجید بود.
منظور اقامه نماز را ویژگی بسیار شاخص شهید رئیسی خواند و افزود: نمازهای طولانی او و ذکر گفتن بعد از نمازها، نوافل و تقید کاملش به نوافل در تمام پنج وعده نماز و روحیه توسل و تقیدش به ادعیه، بهویژه دعای توسل، دعای ندبه و دعای کمیل مشهود بود. هر سهشنبه شب در منزلش دعای توسل برگزار میکرد و خانواده او و برخی از آقایان وزرا و دولت نیز حضور داشتند. البته این مربوط به دورهای بود که او مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده داشت.
وی افزود: پیش از آن نیز همینطور بود. شهید رئیسی طبقه پارکینگ منزلش که خانهای بسیار معمولی است را حسینیه کرده بود و دائماً در منزل روضه برگزار میکرد و خود را نیز مقید به روضهخوانی میدانست. ویژگیهای فردی شهید رئیسی بسیار ممتاز بود. زهد و تقوای او مثالزدنی بود و هیچوقت این ویژگیها و این روحیات را از خود دور نکرد و هیچگاه مقامات دنیوی او را از فکر آخرت دور نکرد. وی مقید بود که جلسات دولت را حتماً به موعظه، حدیث یا آیهای مزین کنند.
پیگیری بیصدا و مؤثر دستورات رهبری توسط شهید رئیسی
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم اذعان کرد: او مأموریت خود را اولاً پرچمداری دین میدانست و البته بعدازآن انجام وظایف اجتماعی و مسئولیتهایی که بر عهده وی گذاشته شده بود. دوران تحصیل نسبتاً طولانی را در طلبگی و در محضر اساتید بزرگی گذراند و همین باعث شده بود که شخصیتی جامعالاطراف باشد. او نسبت به موضوعات مختلف اشراف داشت و با ظاهری بسیار ساده، ساده صحبت میکرد اما نگاه بسیار عمیقی داشت.
معاون رئیسجمهور شهید اضافه کرد: در جلسات شوراهای عالی که در حضور او برگزار میشد، با حضور ذهن بسیار بالایی موضوعات را دنبال میکرد، میشنید، جمعبندی میکرد و بعد تصمیم میگرفت. وی بسیار مقید بود که شوراهای عالی که باید با مسئولیت و ریاست رئیسجمهور برگزار شود و در قوانین مختلف تعریف شده، حتماً منظم برگزار شود. برخی از شوراها بود که سالها برگزار نشده بود و او مقید بود خودش شرکت کند.
منظور اظهار کرد: ما افتخار داشتیم که در دوران رؤسای جمهور قبل هم با دولتهای مختلف همکاری میکردیم اما برخی از این شوراها واقعاً فراموش شده بود. شهید رئیسی معتقد بود مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته میشود را باید به نحو کامل انجام داد. او بسیار منظم و وظیفهشناس بود، جلسات را بهموقع شروع و سعی میکرد بهموقع تمام کند. گاهی که جلسات طولانی میشد، وی تذکر میداد که آقایان برنامههای دیگری دارند و جلسه را کوتاه کنیم تا به کارهای دیگرشان برسند.
وی با اشاره به اینکه شهید رئیسی هم خیلی مقید بود که کم صحبت کند اما بسیار گزیده صحبت میکرد، عنوان کرد: شهید رئیسی یک شخصیت علمی وارسته و مهمتر از همه، ولایتمدار بود. او واقعاً خود را فدایی رهبر میدانست و میگفت: جان ما فدای یک تار موی رهبری. اگر من احساس کنم که مقام معظم رهبری نظرشان به انجام کاری هست، خودم را مکلف میدانم که حتماً آن کار را انجام بدهم؛ نه اینکه ایشان دستور بدهند و من انجام بدهم که آن واجب است.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم تصریح کرد: هر چه فشار و بیمهری به او وارد و تعریض و محدودیت ایجاد میشد، یک کلام به زبان نمیآورد. حتی با جمع نزدیکان و دوستان، اگر آقا فرمایشی به او میکردند، نظرات ایشان را بهعنوان دستورات لازمالاجرا از همان ساعتی که از جلسه بیرون میآمد دنبال میکرد، بدون اینکه اشارهای کند که اینها خواست یا فرمایش آقا بوده، آنها را بهعنوان مطالبات خود به اعضای دولت اعلام و بعد پیگیری میکرد.
اشراف اطلاعاتی بینظیر شهید رئیسی بر مسائل کشور
منظور با اشاره به اینکه یکی از ویژگیهای مهم شهید رئیسی پیگیریهای مؤثر و مجدانه او نسبت به مسائل بود، گفت: وی معتقد بود که ما در کار مردم و انجام امور کشور باید با برنامه منظم و با تمام توان تلاش کنیم. برخی موضوعات که پیش میآمد و لازم بود در یک زمان خاصی انجام شود، خود شخصاً پیگیر بود. گاهی اوقات ساعت ۱۰ شب تماس میگرفت که این موضوع به کجا رسیده است و دفتر او هم پیگیری میکرد؛ شهید رئیسی پیگیری ویژهای در مسائل داشت.
معاون رئیسجمهور شهید با بیان اینکه همین پیگیریها باعث میشد که برنامهها بهخوبی پیش بروند، اشراف او به مسائل را بینظیر خواند و مطرح کرد: او از همه ظرفیتها استفاده میکرد و اطلاعات مسائل روز کشور بلافاصله به او منتقل میشد. معمولاً وقتی میخواستیم گزارشی خدمت او بدهیم، همیشه میدیدیم قبل از ما مطلع شده است، یعنی ارتباط او با بدنه دولت فقط محدود به اعضای دولت و کابینه نبود. وی از روشهای مختلف معمولاً اخبار را خیلی سریع دریافت میکرد.
وی خاطرنشان کرد: او جلسات منظمی را برای مسائل اقتصادی برگزار میکرد. در آن جلسات به ریز از همه مسائل مطلع بود که کجاها کمبود اتفاق افتاده، کجاها نیاز به تأمین کالای بیشتری هست، کجاها قیمت کالاها بالا رفته و … تمام اطلاعات را از کانالهای مختلف دریافت میکرد و معمولاً یک دست بالاتر از وزرا داشت، یعنی نمیشد وزیری بخواهد یک گزارش خلاف واقع به او بدهد. خود او هم در گزارش دادن به مقام معظم رهبری بسیار احتیاط میکرد.
منظور افزود: تمام تلاش وی این بود که گزارشها دقیق و عیناً منطبق با واقع باشد و یک کلمه کمتر و بیشتر نباشد. هم خود رعایت میکرد و هم از دولت میخواست. این ویژگیهای شخصی در شهید رئیسی با ویژگیهای دیگری که عمدتاً مردمداری بود تلفیق شده بود؛ یعنی او میگفت آنچه برای ما مهم است تأمین رضایت و رفاه مردم و معیشت مردم است. گاهی ما در دولت مجبور میشدیم تصمیماتی بگیریم که این تصمیمات ممکن بود به مردم قدری فشار بیاورد.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم توضیح داد: بهعنوان مثال، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را دولت میداد اما به دست مردم نمیرسید؛ یعنی کالایی که باید با ارز این قیمت توزیع میشد، با قیمت بالاتر به دست مردم میرسید و دولت هم دیگر منابعی نداشت که بخواهد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را با آن گستردگی تأمین کند. تقریباً شاید در دو سال آخر دولت قبل، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عملاً داشت با بدهکار شدن دولت به بانک مرکزی و ایجاد بدهی تأمین میشد.
کاهش تورم در دولت رئیسی با وجود تحریمها
وی بیان کرد: شهید رئیسی با توصیه جمع اقتصادی دولت، نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را بهعنوان یک ضرورت اصلاح و تأکید کرد که برای جلوگیری از فشار بر مردم، یارانههای نقدی باید این تغییر را جبران کند. به همین دلیل، یارانه نقدی از ۴۵ هزار تومان برای برخی خانوارها به ۴۰۰ هزار تومان و برای برخی دیگر به ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش یافت تا حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جبران شود. او همواره میگفت هدف ما جلوگیری از فساد است و نباید به مردم فشار وارد شود.
معاون رئیسجمهور شهید ادامه داد: به دنبال آن، روزانه بحث کالابرگ الکترونیکی را از دستگاههای مربوطه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری میکرد. عملاً مقدمات کالابرگ الکترونیکی فراهم و ساختارش ایجاد و توزیع آن آغاز شد. منابع لازم حتی برای کالابرگ در بودجه آن سال تأمین نشده بود، اما با این وجود او گفت با جابهجا کردن منابع این کار حتماً باید انجام شود. برای شهید رئیسی رفاه مردم بسیار حائز اهمیت بود.
منظور اظهار کرد: او دولت را بعد از تحریمهای سال ۱۳۹۷ و شوکی که به اقتصاد کشور وارد شده بود تحویل گرفت. تورم نقطه به نقطه در آستانه دولت شهید رئیسی در بخش مصرفکننده حدود ۵۴ درصد بود. نرخ تورم در اسفند ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ بالای ۵۴ درصد بود. او باید این تورم بالای ۵۴ درصد را مدیریت میکرد، درحالیکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بهقدر کافی فراهم نبود. بنابراین، وی با این مسئله روبرو بود که چگونه این وضعیت را مدیریت کند.
وی عنوان کرد: با اینکه او ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کرد، اما با اقدامات مؤثری که در دولت پیگیری کرد، عملاً زمانی که او به شهادت رسید، نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش مصرفکننده به ۳۲ درصد رسیده و نرخ تورم تولیدکننده از حدود ۱۱۰ درصد به زیر ۳۰ درصد آمده بود اما برخی سیاهنمایی میکردند، آنهایی که احساس رقابت داشتند، آنهایی که در رقابت انتخاباتی شکست خورده بودند و شهید رئیسی را رقیب خودشان در سیاست میدانستند بیتقوایی میکردند.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه اما واقعیت این است آنچه او در حوزه اقتصاد انجام داد، بسیار کار بزرگی بود، مطرح کرد: او خزانه خالی و بدهکار را تحویل گرفت. جملاتی که رئیس سابق سازمان در زمان تحویل دولت گفته و نوشته بود و بعداً بر زبان معاون اول دولت قبل آمد، حاکی از یک وضع بسیار نابسامان، شکننده و یک دولت بدهکار بود اما خداوند به او کمک کرد و توانست سه سال نسبتاً پرکار، مؤثر و با دستاوردهای خوب را پشت سر بگذارد.
رشد صادرات غیرنفتی و کاهش نرخ فقر
منظور تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که در سه سال دولت شهید رئیسی رشد اقتصادی کشور به پنج درصد رسید، درحالیکه هر سال رشد اقتصادی کشور در دولت قبل نزدیک به صفر بود. در موضوع اشتغال، تقریباً هر سال حدود ۵۶۰ هزار شغل جدید ایجاد شد؛ یعنی در دولت شهید رئیسی حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد. نرخ بیکاری در کشور به پایینترین سطح خود در چهار دهه گذشته و به حدود ۸.۶ دهم درصد رسید.
وی با اشاره به اینکه این میزان پایینترین نرخ بیکاری بود که کشور در دهههای قبل تجربه کرده بود، خاطرنشان کرد:در جلسات شورای عالی اشتغال که استانداران گزارش میدادند، در برخی استانها ما کمبود نیروی کار داشتیم؛ استان سمنان با کمبود نیروی کار مواجه شده بود و برخی استانهای صنعتی دیگر نیز همین وضعیت را داشتند. اهتمام او به امر تولید در تمام سفرهای استانی، موضوع مهمی برای شهید رئیسی بود. وی تأکید داشت که جامعه باید تولید کند.
معاون رئیسجمهور شهید افزود: نرخ سرمایهگذاری در کشور در سال ۱۴۰۲ به هفت درصد رسید، درحالیکه در سالهای آخر دولت قبل منفی بود؛ یعنی سرمایهگذاریهای جدیدی در تولید انجام نمیشد.نرخ سرمایهگذاری در ماشینآلات در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ درصد بود. فروش نفت که عملاً به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، با اهتمام شهید رئیسی فروش نفت در کشور زمانی که دولت تحویل شد، به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید.
منظور با بیان اینکه درآمدهای نفتی از حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال در زمانی که دولت تحویل میشد، به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال رسید، اذعان کرد: صادرات غیرنفتی از حدود ۳۰ میلیارد دلار بهطور میانگین در سالهای دولت قبل، به حدود ۴۵ میلیارد دلار در دوره شهید رئیسی رسید. وقتی همه این شاخصها را کنار هم میگذاریم، میبینیم اتفاقات خیلی بزرگی افتاد. گزارش درصد یا نرخ فقر نشان میدهد که نرخ فقر در ابتدای دولت او طبق گزارشهای بینالمللی ۲۹ درصد بود.
وی اضافه کرد: یعنی با استانداردی که مراکز بینالمللی تعریف میکنند، ۲۹ درصد جمعیت کشور در سال آخر دولت قبل زیر خط فقر بودند. در پایان دولت شهید رئیسی، این رقم به ۲۲ درصد رسید؛ یعنی همه شاخصها تقریباً رو به بهبود و همهچیز در حال کنترل بود. در حوزههای بینالمللی نیز کشور در همین شرایط تحریم توانست وارد چند پیمان بینالمللی شود؛ ورود کشور به مجموعه کشورهای بریکس، معاهده شانگهای و پیمان تجارت آزاد اوراسیا. اینها اتفاقات بزرگی بود.
سفرهای پر دستاورد و صراحت در عرصه بینالملل
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم با اشاره به اینکه هر یک از اینها بهعنوان دستاورد سیاست خارجی و عملکرد در دیپلماسی بینالمللی برای یک دولت کافی بود، اذعان کرد: در ابتدای دولت شهید رئیسی، ۶ یا هفت سال بود که روابط ما با عربستان سعودی قطع بود و امارات و چند کشور دیگر سفرای خود را فراخوانده بودند اما در پایان دولت او، این روابط بهطور کامل ترمیم شد. وی بر روابط حسنه با همسایگان تأکید داشت و روابط با عراق، ترکیه و پاکستان بهبود یافت.
منظور ادامه داد: سفر اخیر او به پاکستان، حدود یک ماه و نیم قبل از شهادتش، با استقبال بسیار باشکوهی روبرو شد، علیرغم تنشهای قبلی ناشی از مسائل گروههای تکفیری در منطقه سیستان و بلوچستان. این حجم از سفرهای خارجی که او انجام داد، همگی با دستاورد همراه بود. صراحت وی در مقابله با غربیها کاملاً مثالزدنی بود. زبان صریح و صادق شهید رئیسی را حتی در جملاتی که پوتین و نخستوزیر چین در وصف او پس از شهادت گفتند، میتوان دید.
وی با بیان اینکه تأثیر شهید رئیسی در روابط ایران با روسیه و توافق ۲۵ ساله با چین، مشهود است، مطرح کرد:در موضوع غزه و مقاومت، او شجاعانه میایستاد و هیچ جلسهای در دولت نبود که او در ابتدا اشارهای به موضوعات غزه و فجایعی که در غزه اتفاق افتاد، نکند. در موضوع وعده صادق، شهید رئیسی در شورای عالی امنیت ملی که بنده افتخار داشتم به اعتبار موقعیتم در آن جلسات شرکت میکردم از هر کسی محکمتر و باصلابتتر دفاع میکرد.
معاون رئیسجمهور شهید گفت: در دوره او، بودجه نیروهای مسلح رشد ممتازی پیدا کرد و شاید بودجه تخصیصی به نیروهای مسلح حدوداً سه برابر شد زیرا آیتالله رئیسی معتقد بود در بحث جبهه مقاومت، نیروهای مسلح ما باید دست برتر را داشته باشند. در چند ماه آخر حیات شهید رئیسی، نیروهای مسلح خدمت آقا گزارشی ارائه کرده و ایشان دستور داده بودند که با توجه به شرایط منطقه، بودجه فعلی پاسخگو نیست و دولت باید آن را تقویت کند.
منظور عنوان کرد: حضرت آقا به شهید رئیسی فرموده بودند که در دولتهای قبل، هر وقت نیروهای مسلح با چنین مشکلاتی مواجه میشدند، خودشان جلسهای با حضور رئیسجمهور و نیروهای مسلح تشکیل میدادند و تصمیمگیری میکردند، اما این بار شهید رئیسی از طرف ایشان مأمور شد تا این کار را انجام دهد؛ نیروهای مسلح را دعوت کند، مسائلشان را بشنود و هر کمکی که لازم است انجام دهد. بلافاصله شهید رئیسی سه جلسه مفصل و طولانی با نیروهای مسلح برگزار کرد.
تعریف مدیریت نوین در تراز حکمرانی اسلامی
وی تصریح کرد: آیتالله رئیسی پس از استماع مسائل و نیازهای آنها، تصمیمات متعددی را اتخاذ کرد که این اقدامات به اطلاع رهبر معظم انقلاب نیز رسید و مبنای ادامه کار قرار گرفت. اعتماد مقام معظم رهبری به شهید رئیسی، در مقایسه با روسای جمهور پیشین، کاملاً متمایز بود. علاقه رهبری و شهید رئیسی، رابطهای مرید و مرادی بود. حسی که در اغلب فرمایشات رهبر معظم انقلاب مشهود است و با دلسوختگی از شهید رئیسی یاد میکنند، حاصل روحیات شهید است.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور در دولت سیزدهم تصریح کرد: شهید رئیسی یک مدیریت نوین در تراز حکمرانی اسلامی را برای کشور تعریف کرد. کسانی که پس از او میخواهند رئیسجمهور کشور باشند، کار بسیار سختی دارند، زیرا مردم همواره آنها را با شهید رئیسی مقایسه خواهند کرد. او در سفرهای استانی به روستاهایی رفت که شاید فرماندار آنجا نرفته بود، با عشایری نشست که شاید هیچ مدیر دولتی با آنها همسفره نشده بود.
منظور بیان کرد: این توجه به مردم و مردمداری، مقام ولایت و قرآن و سنت، مجموعهای از ویژگیهاست که فقط از یک فرد وارسته برمیآید؛ کسی که از کودکی در سختی متولد شده، پدرش را در کودکی از دست داده، با فقر بزرگ شده اما خودساخته شده است. شهید رئیسی شخصیتی خودساخته و الگویی برای همه ما بود. امیدواریم به برکت دعای او، همگی بتوانیم رهروان شایستهای برای او و شهدای گرانقدرمان بوده و در محضر شهدا روسفید باشیم.
انتهای پیام/
بدون نظر!