به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حجتالله ربانینسب، رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزشی کشاورزی، از برنامههای آتی این مجموعه برای اطلاعرسانی و توسعه آموزش خبر داد.
وی با تاکید بر اهمیت دانشبنیان شدن امنیت غذایی و نقش آموزش در این زمینه افزود: طبق آمار موجود، بسیاری از بهرهبرداران بخش کشاورزی سواد خواندن و نوشتن ندارند و میانگین سنی آنها ۵۳ سال است. در شرایطی که تکنولوژیهای نوین و هوش مصنوعی وارد این عرصه شدهاند، نیاز به نیروی جوان و آموزشدیده بیش از پیش احساس میشود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به حضور اساتید برجسته و ظرفیتهای آموزشی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد: برای هر تحول، نخست باید دانایی را تقویت کرد؛ آموزشها باید متناسب با پیشرفتهای روز، نیازهای بهرهبرداران و با تأکید بر روشهای کوتاهمدت و اثربخش طراحی شوند.
ربانینسب بر نقش کلکسیونهای آموزشی برای انتقال تجربیات صنعتی و فناورانه به دانشآموزان تأکید کرد و ادامه داد: ارتباط مؤثر با کشورهای منطقه، بهویژه عراق، افغانستان، آسیای میانه و برخی کشورهای آفریقایی، میتواند در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی فرصتهای جدیدی خلق کند.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) از برنامهریزی برای معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در کشورهای همسایه و صدور خدمات فنی مهندسی با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد و بیان کرد: امید است با عملیاتی شدن این برنامهها، بتوانیم به توسعه پایدار کشاورزی و ارتقای جایگاه کشور در بازارهای بینالمللی کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه این مرکز بهدنبال خرید خدمات از شرکتهای فعال در حوزه گلخانه، بذر و بازار کشاورزی است، گفت: در سالهای اخیر بسترهای مناسبی برای توسعه تعاملات بینالمللی فراهم شده و تمرکز اصلی ما بر آموزشهای مهارتی و کاربردی بوده و هدف ما تربیت تکنسینهای ماهر است.
ربانی نسب با اشاره به تربیت افرادی که با وجود دارا بودن مدرک لیسانس یا بالاتر، مهارتهای عملی را به خوبی فرا گرفته و بهعنوان متخصص وارد عرصه کار میشوند، بر اهمیت حمایت از شرکتهای فناور و دانشبنیان تاکید و خاطرنشان کرد: باید از توان این شرکتها برای آموزشهای کاربردی بهره برد؛ چراکه علاوه بر آموزش، خود این شرکتها نیز بازار مصرف ایجاد میکنند و به کشاورزان خدمات ارائه میدهند.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) یکی دیگر از اولویتها را تعامل با مؤسسات تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: تقویت ارتباط با این مؤسسات به انتقال بهتر یافتهها به بخش اجرایی کمک میکند. همچنین توانمندسازی پژوهشگران در سراسر کشور نیز در دستور کار ما قرار دارد.
وی با اشاره به چالشهای بخش کشاورزی از جمله پایین بودن سطح سواد برخی بهرهبرداران اذعان کرد: برای ارائه آموزشهای مؤثر، نیازمند نیازسنجیهای دقیق و علمی هستیم. همچنین با توجه به دشواری جمعآوری کشاورزان بهصورت حضوری، باید از روشهای نوین آموزشی استفاده کنیم.
ربانی نسب در پایان بر اهمیت تقویت سرمایه انسانی در پذیرش نوآوری، ارتقای توان مدیریتی کسبوکارها و کاهش ریسک سرمایهگذاری از طریق آموزش تأکید و اظهار کرد: سرمایهگذاری موفق نیازمند داشتن اهلیت علمی، اخلاقی و مدیریتی است، که همه اینها از مسیر آموزشهای هدفمند محقق میشود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به فعالیت مجموعهای از شرکتهای خلاق و فناور در این مرکز مطرح کرد: شرکتهایی که با حوزه کشاورزی در ارتباط هستند و آموزشهای کاربردی ارائه میدهند، مورد حمایت ما قرار میگیرند. ما تلاش داریم از ظرفیتها و فضاهای موجود به بهترین شکل استفاده کنیم تا هیچ فرصتی از دست نرود.
وی عنوان کرد: این فضاها در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد تا شرکتها بتوانند رشد کنند، وارد بازار شده و سپس جوانان دیگری جایگزین آنها شوند. در عین حال، تعامل و همکاری بین شرکتها نیز در حال شکلگیری است. برای مثال، شرکتی که به تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارد از شرکت دیگر خدمات دریافت میکند.
ربانینسب با اشاره به بحران کمآبی در کشور، بر اهمیت آموزشهای تخصصی در این حوزه تأکید کرد و ادامه داد: کاهش مصرف آب یکی از احکام برنامه هفتم توسعه است و ما نیز در این راستا اقدامات مؤثری را آغاز کردهایم. از جمله این اقدامات، آموزش درباره سیستمهای هوشمند آبیاری و حفاظت از خاک و منابع طبیعی است.
وی تصریح کرد: برای مدیریت بهینه منابع طبیعی، آموزش جوامع محلی یکی از مهمترین ابزارهاست. ما برای استان البرز برنامهای ویژه جهت توسعه کشاورزی حفاظتی و تربیت مربیان متخصص در نظر گرفتهایم تا بتوانند این دانش را به شکل مؤثر به دیگر مناطق کشور نیز منتقل کنند.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: مدیران کشاورزی ما سالها تجربه و دانش در اختیار دارند که میتواند بهعنوان منابع آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. هدف ما این است که از این ظرفیتها برای ورود به حوزههای نوین و اجرای برنامههای توسعهای استفاده کنیم.
انتهای پیام/.
بدون نظر!