به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حرکت حملونقل عمومی بهسوی برقیسازی برای شهری مانند تهران که همواره با معضل آلودگی هوا مواجه است، یک ضرورت انکارناپذیر بهشمار میرود. بر همین اساس، دوره فعلی مدیریت شهری زمینه ورود بیش از ۵۰ هزار تاکسی برقی به تهران را از طریق قرارداد با کشور چین و تفاهم با وزارت صمت فراهم کرده است.
تاکنون ۱,۷۵۳ تاکسی برقی از چین و ۱۷۲ دستگاه دیگر نیز از محل توافق شهرداری با وزارت صمت وارد تهران شدهاند. با این حال، یکی از چالشهای اصلی درباره تاکسیهای برقی، قیمت بالای آنها و توان مالی پایین بسیاری از تاکسیرانها برای خرید این خودروهاست. این تاکسیها حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و پرداخت اقساط آنها با شرایطی که هنگام ورود ۱۷۲ تاکسی به ناوگان تاکسیرانی تعیین شد، ماهانه حدود ۱۸ میلیون تومان است که دخلوخرج رانندگان را با مشکل مواجه میکند.
با این حال، یکی از راهکارهایی که علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، پیش از ورود این تاکسیها برای کاهش هزینه خریداران اعلام کرده بود، اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر است؛ قانونی که بر اساس آن، باید بخشی از صرفهجویی حاصل از کاهش مصرف سوخت به شهرداری پرداخت شود.
اجرای ماده ۱۲ یک تکلیف قانونی برای دولت محسوب میشود که تحقق آن میتواند نقش مؤثری در تسریع روند توسعه برقیسازی تاکسیها و افزایش تمایل و انگیزه تاکسیرانها برای جایگزینی خودروهای فرسوده با تاکسیهای برقی ایفا کند. با این حال، پس از کشوقوسهای فراوان، چندین تجمع از سوی دارندگان تاکسیهای برقی و پیگیریهای مستمر شهرداری تهران، پرداخت وامی به مبلغ ۱,۲۰۰ میلیارد تومان با کارمزد صفر در دستور کار قرار گرفته و در مراحل پایانی قرار دارد.
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، درباره ارائه این وام اعلام کرد که قیمت تاکسیهای جدیدی که از محل قرارداد شهرداری با چین وارد تهران شدهاند، حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که از این مبلغ، ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بهصورت وام بدون سود به خریداران تعلق میگیرد. هزینه اسقاط تاکسیهای فرسوده نیز بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان برآورد شده و امکان دریافت تسهیلات بانکی تا سقف حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای پرداخت باقیمانده مبلغ وجود دارد.
شهردار تهران با بیان اینکه مجموعههای وابسته به وزارت صمت و بانک شهر مسئول پرداخت این وام هستند، افزود: مدت بازپرداخت وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی پنج ساله است و اقساط آن از ۹ میلیون تومان در ماه آغاز میشود. این وام در مرحله نخست برای چهار هزار خودرو در نظر گرفته شده و این روند ادامهدار خواهد بود.
وی همچنین گفت: برای رانندگانی که ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی سدان را از محل توافق شهرداری با وزارت صمت با وام ۹۰۰ میلیون تومانی دریافت کردهاند، مقرر شده است مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام دیگر پرداخت شود تا از این حیث نیز مشکلی وجود نداشته باشد.
به گزارش تسنیم، قرار است طی هفته جاری، فراخوان واگذاری تاکسیهای برقی جدید اعلام شود. بر این اساس، دارندگان تاکسیهای فرسوده میتوانند پس از اعلام فراخوان با مراجعه به سامانههای اعلامشده از سوی شهرداری تهران، نسبت به ثبتنام اقدام کنند.
در این فرآیند، رانندگان باید اطلاعات مربوط به تاکسی فرسوده خود را وارد کرده و پس از ارزیابی شرایط، تاکسیهای برقی به آنها تخصیص داده خواهد شد. البته یکی از چالشهای مهم در این زمینه، آموزش و اطلاعرسانی به رانندگان درباره نحوه استفاده و نگهداری از تاکسیهای برقی است که باید بهصورت جدی پیگیری شود.
با اعلام این خبر، امیدواری زیادی ایجاد شده تا با همکاری و تعامل دولت، روند ورود تاکسیهای برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران تسهیل شود و شاهد تغییر چهره پایتخت باشیم. اکنون اعلام فراخوان و آغاز پرداخت تسهیلات، گامی نهایی و بزرگ در مسیر برقیسازی ناوگان تاکسیرانی و حرکت بهسوی کاهش آلودگی هوا در پایتخت محسوب میشود.
انتهای پیام/
بدون نظر!